Środa 16 styczeń 2019,  imieninyMascelego, Walerii, Włodzimierza
Wystawy z regionu: Szczecin i zachodniopomorskie

Pojazdy służb mundurowych

 

Szczecin, Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki

Czynna od 14.01.2013 do 31.12.2019

 


 
Wojsko, milicja, straż pożarna - prezentujemy kilka pojazdów, za kierownicą których siadali ludzie w mundurach. Najstarszy z nich wyprodukowano w 1963 roku, najmłodszy - w 1987 roku.

Pierwszy powojenny polski samochód oparty był na licencji radzieckiej pabiedy M20, a ta z kolei naśladowała amerykańskie auta z lat 30-tych. Na wyraźne polecenie Stalina, Polska zerwała podpisany już kontrakt z Fiatem. Zamiast 2 mln dolarów Włochom, zapłaciliśmy 95 milionów Rosjanom. Pierwsza warszawa, zmontowana w ZSRR, po dołożeniu w Polsce znaczka fabrycznego, zjechała z taśmy 6 listopada 1951 r. Do końca roku wyprodukowano zaledwie 75 sztuk, choć w zakładzie pracowało niemal 10 tysięcy osób. Tak zaczęła się historia Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. Wadą pierwszych modeli był zbyt duży ciężar oraz słaby, dolnozaworowy silnik. Silnik górnozaworowy pojawił się dopiero w modelu 202 (rok 1962).
Niewielu Polaków mogło sobie pozwolić na kupno warszawy. Najczęściej były wykorzystywane jako auta służbowe, czy taksówki. Służyły jako samochody dostawcze w wersji pickup, karetki pogotowia a nawet drezyny. Na torach były szybsze, niż na jezdni - osiągały 135 km/h. Najszybsza - z silnikiem górnozaworowym - mogła się rozpędzić do 130 km/h. Produkcja warszawy zakończyła się w 1973 r., powstało ich 254.471. Zastąpił ją fiat 125 p.

 


 

 

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia
o trwających wystawach?


Reklama
Reklama
Źródło danych o wystawach:    
 

| Serwis Informacyjny

| Serwis Ogłoszenia

| Serwis Katalog (firmy i opinie)

InterVista Sp. z o.o Szczecin ul.Cyfrowa 6, tel. +48 91 886 96 01, mail: poczta@infoludek.pl

Copyright © 1998-2019 InterVista Sp. z.o.o