Środa 16 styczeń 2019,  imieninyMascelego, Walerii, Włodzimierza
Wystawy z regionu: Szczecin i zachodniopomorskie

Motocykle II Rzeczpospolitej

 

Szczecin, Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki

Czynna od 14.01.2013 do 31.12.2019

 


 
Posiadamy unikalny zbiór przedwojennych, polskich jednośladów - od najpopularniejszych sokołów, po unikalne tornedo z silnikiem Sachsa.

Sokół 1000 był produkowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie w latach 1933-1939 - wyłącznie z bocznym wózkiem. Miał potężny, czterosuwowy silnik o pojemności 995,4 cm3 i mocy 22 KM. Wzorowano go na motocyklach amerykańskich (harley - podwozie) i (indian - silnik ). Kosztował majątek - 4200 zł; kiedy przepięknego moja można było kupić za 950 zł. Dlatego tylko nieliczne pojazdy trafiały do cywilów i pocztowców. Głównym odbiorcą było polskie wojsko. Sokoły pełniły służbę jako pojazdy łącznikowe, rozpoznawcze, a także ruchome punkty ogniowe wyposażone w karabin maszynowy. Miały opinię ciężkich i nieekonomicznych, ale prostych w budowie i wytrzymałych.

Prezentowany wózek zachował oryginalne wojskowe malowanie.
Historia tego motocykla jest krótka - urodził się w 1937 roku, w katowickiej fabryce 'Moj' Gustawa Różyckiego. Moj, to pseudonim Różyckiego z czasów studenckiej konspiracji. Motocykl zdążył wziąć udział w kampanii wrześniowej. Jeździli na nich przede wszystkim gońcy. Dwa moje przeszły cały szlak bojowy w 10 Brygadzie Kawalerii. Inżynier Różycki, pisząc ofertę dla armii, zachwalał moja, jako tańszego od konia. Wierzchowiec z siodłem i ekwipunkiem kosztował 900 zł, motocykl - przy dużym zamówieniu 850 zł. Cywil musiał zapłacić 950 zł.

 


 

 

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia
o trwających wystawach?


Reklama
Reklama
Źródło danych o wystawach:    
 

| Serwis Informacyjny

| Serwis Ogłoszenia

| Serwis Katalog (firmy i opinie)

InterVista Sp. z o.o Szczecin ul.Cyfrowa 6, tel. +48 91 886 96 01, mail: poczta@infoludek.pl

Copyright © 1998-2019 InterVista Sp. z.o.o